Combaterea stresului la locul de muncă

Bun venit la o nouă ediție a articolului nostru! 😁

În ediția de astăzi ne vom concentra pe o temă importantă în ceea ce privește menținerea sănătății angajaților, dar și creșterea succesului organizațional, și anume – combaterea stresului la locul de muncă.✅

 

Ce reprezintă stresul la locul de muncă? 🤔

Stresul la locul de muncă se referă la măsura în care oamenii simt că sunt supuși unor presiuni intense și simt niveluri nemotivate de stres în mediul de lucru. Acesta este o reacție dăunătoare atât din punct de vedere fizic, cât și emoțional, care poate apărea când cerințele de la locul de muncă sunt peste capacitățile sau resursele angajatului. În unele situații, stresul nu este întotdeauna negativ, ci ar putea fi un factor motivant care ajută la creșterea performanței la locul de muncă sau chiar poate duce la întărirea relațiilor umane și poate oferi suport emoțional valoros, atâta timp cât este gestionat în mod eficient.

 

Cauze ale stresului la locul de muncă

Printre principalele cauze ale stresului la locul de muncă se numără: volumul excesiv de muncă, lipsa controlului asupra activității de muncă, relațiile tensionate cu colegii sau managerii, dezechilibrul dintre viața profesională și cea personală, condiții de muncă neadecvate etc.

 

Efectele stresului la locul de muncă

Stresul la locul de muncă poate avea efecte negative semnificative atât asupra sănătății fizice sau mentale, cât și asupra performanței organizaționale. Apariția stresului poate duce la scăderea motivației și productivității, la epuizare, la dificultăți în relațiile cu colegii etc etc.

 

Modalități de combatere a stresului la locul de muncă ⬇️

  • Managementul timpului – prin planificarea timpului într-un mod eficient putem reduce sentimentul de stres și de asemenea, ajută la stabilirea priorităților, astfel încât să putem gestiona volumul de muncă.
  • Comunicarea deschisă – discuțiile cu colegii sau cu superiorii despre anumite dificultăți legate de muncă, pot ajuta la reducerea stresului și poate ușura găsirea soluțiilor potrivite.
  • Apelarea la un ajutor profesional – dacă există un grad ridicat de stres care persistă, este recomandat să căutăm ajutor din partea specialiștilor în gestionarea stresului sau a anxietății.
  • Menținerea echilibrului dintre viața profesională și cea personală – este esențial să stabilești anumite limite între timpul de lucru și timpul liber. Trebuie să acorzi importanță timpului tău de relaxare, în care să te deconectezi de la activitățile de muncă, astfel încât să reduci stresul acumulat și să îți regăsești energia și motivația.

 

Mijloace prin care organizațiile pot gestiona stresul (Armstrong, 2009) ⬇️

  • Prin definirea postului – acesta se referă la instituirea unor sarcini specifice, evitând ambiguitatea și de asemenea, oferirea independenței angajaților în ceea ce privește rezolvarea sarcinilor lor, în cadrul unei structuri bine organizate.
  • Prin normele și obiectivele de performanță determinate – instituirea unor obiective care pot fi realizate, astfel încât să ajute la implicarea oamenilor, fără să îi încurce cu sarcini irelevante.
  • Prin modalitatea de distribuire a sarcinilor – atenția sporită la repartizarea oamenilor în posturi, astfel acestea să se potrivească cu capacitățile pe care angajații le au.
  • Prin modalitatea de a progresa în carieră – abilitățile profesionale trebuie să aibă un rol semnificativ în ceea ce privește evoluția și promovarea în muncă, fără a exista probleme precum subestimarea sau supraestimarea unor angajați.
  • Prin managementul performanței – relația dintre angajat și manager trebuie să fie conformă, facilitând problemele sau obiectivele acestora.
  • Prin oferirea de consiliere – punerea la dispoziție a programelor de asistență pentru angajați, astfel încât aceștia să aibă cu cine să discute anumite probleme.
  • Prin asigurarea unui echilibru între viața personală și cea profesională – instituirea unor politici care să respecte și viața de familie a angajaților, spre exemplu oportunitatea de a avea un program de lucru flexibil.

 

Combaterea stresului la locul de muncă este esențială atât în ceea ce privește sănătatea angajaților, cât și a creșterii succesului organizațional. De asemenea, bunăstarea generală este unul dintre criteriile care fac în așa fel încât să crească motivația și satisfacția în muncă, ajutând la dezvoltarea loialității angajaților față de organizația din care fac parte.

 

Cu recunoștință,

Echipa TARGET HR ✨

Facebook
LinkedIn
Instagram
Tiktok