Gestionarea conflictelor la locul de muncă

Bun venit la o nouă ediție a articolului nostru! 😁

 

În ediția trecută am discutat despre conflictele într-o organizație, de ce apar și cum le rezolvăm, însă astăzi vom explora în detaliu cele mai eficiente modalități de a gestiona conflictele la locul de muncă. ✅

 

Conflictele la locul de muncă sunt inevitabile. De obicei, cauza acestora este diferența de perspectivă a persoanelor, iar faptul că avem opinii, experiențe și valori diferite nu este un lucru rău, ci tocmai aceste deosebiri ne fac să fim speciali. Problema reală este modul în care alegem să privim un conflict. Trebuie să înțelegem și să acceptăm că nu suntem toți la fel, de aceea este necesar să fim deschiși în a asculta alte opinii, pentru a soluționa într-un mod respectuos fiecare neînțelegere.

 

Pașii necesari pentru a eficientiza gestionarea unui conflict la locul de muncă⬇️

  1. Identificarea problemei

Primul pas în gestionarea unui conflict este acela de a identifica problema reală. De multe ori ne grăbim să judecăm sau să vedem doar partea noastră de poveste atunci când vine vorba de o neînțelegere. Este important să dăm șansa fiecărei părți implicate să își spună punctul de vedere și să ascultăm activ, fără să judecăm perspectiva celuilalt, indiferent cât de diferită ar fi de a noastră. Pentru a descoperi adevărata problemă a conflictelor care apar, trebuie să vedem dincolo de aparențe și să înțelegem exact de unde și când au apărut diferențele de opinii, iar acest lucru îl putem face printr-un dialog prietenos și respectuos.

 

  1. Empatia – punerea în locul celuilalt

Al doilea pas după identificarea problemei, este acela de a fi empatici cu persoanele de lângă noi. Este esențial să ne punem în locul celuilalt și să facem un efort pentru a-i înțelege sentimentele. Uneori avem tendința să judecăm sau să ni se pară că dacă noi avem o anumită părere legată de un subiect, ceilalți gândesc la fel. Și aceasta este o cauză a conflictelor care pot apărea la locul de muncă, tocmai de aceea trebuie încercăm să ne concentrăm și asupra a ceea ce simte cealaltă persoană și să nu vedem doar opinia noastră ca fiind cea corectă.

 

  1. Negocierea soluțiilor

În ceea ce privește conflictele, este important să conștientizăm că mereu adevărul este undeva la mijloc. Tocmai de aceea, atunci când două păreri diferite se intersectează, este nevoie ca persoanele implicate să discute și să dezbată opiniile, astfel încât fiecare să se facă înțeles de celălalt. Negocierea trebuie văzută ca o căutare reală a unei soluții care să fie acceptată și favorabilă pentru toți cei implicați. De asemenea, este necesar să facem compromisuri dacă este cazul deoarece, de multe ori, după ce ascultăm celelalte păreri putem să ne dăm seama că soluția finală nu este ceea ce ne-am dorit noi inițial. Acceptarea că nu avem întotdeauna dreptate nu este o formă de slăbiciune, ci denotă maturitate și deschidere către perspective diferite.

 

  1. Comunicarea eficientă

Comunicarea este esențială în orice echipă. Modul în care alegem să ne exprimăm și să comunicăm, pot influența rezultatul unei discuții. Este foarte important ca atunci când apar divergențe, să știm cum să purtăm un dialog onest și deschis în care să existe respect între părți. Este necesar să comunicăm eficient și să dăm șansa persoanelor implicate în conflict, să se simtă auzite și respectate, indiferent de cât de diferite ar fi perspectivele acestora. În acest fel, chiar dacă un conflict nu se rezolvă complet, datorită comunicării eficiente dintre părți, poate fi ținut sub control.

 

  1. Implicarea unui mediator

În ceea ce privește implicarea unui mediator, se ajunge la acest pas în ultimă instanță, dacă discuțiile directe dintre persoanele implicate în conflict nu duc la o soluție. Putem apela atât la un manager, cât și la o firmă de consultanță, pentru a realiza o diagnoză organizațională. Rolul mediatorului este acela de a crea un cadru neutru și obiectiv, în care fiecare persoană implicată în neînțelegeri să se simtă ascultat și să-și exprime punctul de vedere fără probleme și fără a se simți judecat.

  1. Notarea situației

Pentru a preveni repetarea problemelor, este important să avem un istoric al situațiilor. Acest lucru poate ajuta la identificarea și stabilirea unor strategii mai eficiente pentru gestionarea viitoarelor conflicte. Având în vedere că mereu vor exista diferențe de opinii la locul de muncă, este important ca din fiecare conflict să învățăm cum să gestionăm mai bine viitoarele posibile neînțelegeri și să implementăm strategiile într-un mod mai eficient.

 

  1. Reguli privind prevenirea conflictelor

În fiecare organizație trebuie implementate reguli care să prevină conflictele. Regulile privind comportamentul și atitudinea la locul de muncă trebuie să fie clare și respectate de toate persoanele. Respectul reciproc și mediul de lucru sănătos  nu ar trebui să lipsească din cultura organizațională.

 

O mare parte din viață o petrecem la muncă, iar un mediu tensionat poate avea un impact negativ atât asupra vieții profesionale, prin reducerea semnificativă a productivității și motivației, cât și asupra vieții noastre personale, afectându-ne bunăstarea. Un loc de muncă sănătos nu doar că asigură performanță, dar contribuie și la satisfacția personală a fiecărui angajat. Este esențial ca la locul de muncă să existe un mediu armonios, bazat pe comunicare eficientă, empatie și respect reciproc.

 

 

Cu recunoștință,

Echipa TARGET HR ✨

Facebook
LinkedIn
Instagram
Tiktok